keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

#19 Miksi raha...aina?





 


Ajattelin puhua tänään rahasta ja sen käyttämisestä hevosten kanssa. Idea tuli juurikin tuosta ylläolevasta kuvasta jonka bongasin naamakirjassa.
"monella on rahaa mutta harvalla hyvä hevonen"
"rahalla saa ja hevosella pääsee"
hevonen = sulla ei oo enää koskaan aikaa eikä rahaa mihhinkään muuhun

Hevonen on oikeasti paljon aikaa ja rahaa vievä eläin. Se on iso, se "syö niinku hevonen", tarvitsee varusteita, loimia sun muita kukkarolle kalliita asioita.
Kuitenkin nyt kun se hevonen jo on, on syytä miettiä mitä koskakin ostaa. Kokosin tähän 3 asiaa mitä itse olen kokenut erittäinkin hyödylliseksi.

1. Ostan vanhana todella paljon heppakamaa. Vanhana saat yleensä sopivasti sisään ajettua tavaraa hyvällä hinnalla ja säästät taas rahaa 
2. Hyvä mutta halpa on tietysti kaikkien unelma paitsi niiden jotka ostavat kallista vaan koska se on kallista.  Yritän ostaa sellaista keskinkertaisen hintaista, ne ovat yleensä parhaita. Mä oon tullut siihe lopputulemaan että oikeesti se totuus vaan on että jos ostat toppaloimen kaupasta 3e se on huomenna tuusannuuskana. 
3. Vältä heräteostoksia, tää ei onnistu multa, mutta koitan harjoitella. Mieti aina tarkkaan mitä ostat, millä hinnalla ja mihin sitä tarvitset. Näillä pääsee jo pitkälle rahajuttujen kanssa ;)

En tiedä olenko näiden ajatuksien kanssa ihan yksin mutta tälläiset ihmiset ottavat jokusen verran noihin pieniin aivoihini. Tämä ihminen haluaa kaikki hienot tavarat merkin tai hinnan vuoksi  ja leveilee sillä kuinka kalliit ja hienot varusteet hevosella on tai kuinka se syö niin hirveän aatelista ruokaa. Toinen vaihtoehto on se että hän ostaa tavarat juurikin merkin ja hinnan vuoksi mutta väittää jotakin ihan muuta kuten: "oon ettiny näitä jo kauan ja oli pakko ostaa" "ostan tän vaan koska laatu" sun muita naurettavia selityksiä. Myönnän kyllä että mäkin haluan joskus jotain vähän kalliimpaa koska se virkistää mieltä ja onhan se kiva joskus törsätät jos on mahdollisuus. 

Toinen juttu on hevosen arvon vertailu, mielistely ja muu typeryys. Eli porukka vertailee kumman hevonen on maksanut enemmän. Tai että kumman hevonen on parempi, juurikin rahan kannalta. Mun mielestä hevosta ei sinänsä edes voi verrata rahassa. Toivio on mulle ainakin niin tärkeä ja arvokas että sellaista rahasummaa ei edes ole vielä keksitty joka esimerkiksi saisi minut luopumaan Toivosta. Eihän kukaan parhaita kavereitaa myisi...eihän?
Tässä taas mun mietteitä asioista, mitä mieltä te ootte? Millasii ite ootte? Keskustelua alas! 

   

2 kommenttia:

  1. Omasta mielestäni on ok ostaa kalliita varusteita jos haluaa, koska yleensä niitä ostetaan vain jos on rahaa ostaa kallista. Tietenkään ei ole asiallista niillä leuhkia... Itse olen asettanut tarkat rajat varusteiden ostoon ja kun niistä pidän kiinni, ei heräteostoksia yleensä tule tehtyä;) Ostan nykyään vain laadukkaan oloisia varusteita, väreinä punaista ja mustaa, soljet ovat messinkiä ja "kultaiset" yksityiskohdat myös käy. Käytettynä voin toki joitakin tarpeellisia varusteita ostaa vaikka eivät noihin väreihin menisikään jos ovat halpoja ja esim loimissa ei ole niin paljoa valinnanvaraa kohtuu hinnalla... Yleensä säästän johonkin vähän kalliimpaan "luksus" varusteeseen rahaa, jos tiedän sen olevan hyvä, kuten vaikka jinit ja micklemit:) Hevosen hinta ei välttämättä kerro mitään hevosesta ja kyllähän se oma hevonen on itselle omaisuuden arvoinen!

    VastaaPoista
  2. Liityin lukijaksi :) ona blogini on se Doma Natural - Yhdessä oppien, jota oletkin jo kurkannut.

    Tähän postaukseen halusin kommentoida, että itse olen vuosikymmenten aikana oppinut, että laadusta kannattaa maksaa. Olen sijoittanut surkeisiin satuloihin, suitsiin, satulahuopiin ja ohjasajovälineisiin vuosien aikana kuvitellen säästäväni. Noh, usein näin ei ole kun kestävyys on ihan toista luokkaa kuin laadukkaissa.

    Käytettynä oon löytänyt paljon, mutta kyllä mä aikoinaan ihmettelin, kuinka kukaan viitsii maksaa yli tonnin satulasta tai 500€ käytetystä...noh, kantapään kautta sitä oppii kun hoksaa, että se kallis tosiaan istuu ja kestää paremmin.

    Mä olen melko minimalistinen ylipäätänsä elämässä eikä meillä hevoskamaakaan liiaksi ole :)

    VastaaPoista